Element – poradniki, instrukcje

Element

Element (poprzednio Riot.im) to kompleksowa, bezpieczna aplikacja do czatu dla zespołów, przyjaciół i organizacji. Zapewnia kontrolę nad rozmowami, chroni je przed eksploracją danych i reklamami. Rozmawiaj ze wszystkimi za pośrednictwem otwartej globalnej sieci Matrix, chronionej przez odpowiednie szyfrowanie typu end-to-end.
Naszą misją jest ochrona Twojego prawa do prywatności w obliczu coraz bardziej scentralizowanego Internetu i rutynowego nadzoru. Prywatność jest chroniona przez Deklarację praw człowieka ONZ – Element ©

Element © – często zadawane pytania:
Zarządzanie kontem:
  • Czy mogę zarejestrować się przez e-mail?
    Tak, możesz! Rejestracja adresu e-mail jest opcjonalna, ale ustawienie go pomoże znajomym w znalezieniu Ciebie i pozwoli zresetować hasło, jeśli je zapomnisz.
  • Do czego służy nazwa użytkownika?
    Użyjemy Twojej nazwy użytkownika, aby utworzyć identyfikator (Matrix ID), który pozwoli odróżnić Cię od innych, o tej samej wyświetlanej nazwie. Pozwoli nam to, zachować poufność Twojego e-maila.
  • Czy mogę zarejestrować się za pomocą numeru telefonu?
    Nigdy. Przepraszamy!
Czat:
  • Jak mogę o kimś wspomnieć?
    Po prostu wpisz jego imię i nazwisko, a zostanie o tym powiadomiony Możesz użyć autouzupełniania, naciskając przycisk tabulatora, nie potrzebujesz żadnego prefiksu, aby wzmianka działała!
  • Z jakim rodzajem wzmianek otrzymam powiadomienie?
    Domyślnie otrzymasz powiadomienie, jeśli wspomniana zostanie Twoja nazwa wyświetlana i nazwa użytkownika. Możesz dodać inne nazwy, pseudonimy lub słowa kluczowe, na temat których, chcesz otrzymywać powiadomienia w ustawieniach, w sekcji „Powiadomienia”.
  • Jak wysłać plik?
    Proste, po prostu przeciągnij plik do programu Element, a zostanie on automatycznie przesłany. Alternatywnie możesz kliknąć ikonę spinacza w polu wprowadzania tekstu i przeglądać swój system plików.
  • Czy mogę przesłać plik z urządzenia mobilnego?
    Tak, możesz! Na urządzeniu mobilnym po prostu naciśnij strzałkę skierowaną w górę (na iOS) i spinacz (na Androidzie) podczas czatu i wybierz plik.
  • Jak mogę znaleźć kontakt, który już korzysta z programu Element?
    W każdej aplikacji możesz rozpocząć rozmowę z osobami, które już używają Element (lub innej aplikacji zgodnej z Matrix), wpisując ich nazwę wyświetlaną lub identyfikator Matrix w polu „Zaproś”. W przeciwnym razie po prostu wpisz ich adres e-mail, a zostaną zaproszeni do korzystania z aplikacji. Jeśli autoryzowałeś Element do dostępu do swojej książki kontaktowej na telefonie komórkowym, będziesz mógł zobaczyć, które z twoich kontaktów już używają programu Element, na podstawie ich e-maili.
  • Jak mogę zaprosić kontakt do korzystania z Elementu?
    Możesz zaprosić kontakt e-mailem lub wysyłając mu link do pokoju. Klikając link, będzie mógł dołączyć nawet bez rejestracji, jeśli pokój na to pozwala.
  • Czy istnieje sposób sprawdzenia, czy wiadomość została przeczytana?
    Tak! Element pokazuje, kto przeczytał wiadomość, wyświetlając jego awatar po prawej stronie wiadomości. Najechanie kursorem na te awatary (lub kliknięcie ich na telefonie komórkowym) spowoduje wyświetlenie informacji o użytkowniku i czas.
  • Jak mogę wyszukać plik lub wiadomość?
    Kliknij lupę znajdującą się w górnej części ekranu. Następnie możesz wpisać słowo kluczowe lub nazwę pliku, którego szukasz. Możesz także wybrać, czy chcesz, aby wyszukiwanie przeszukało określony pokój rozmów, czy we wszystkich rozmowach.
Ustawienia:
  • Jak mogę zmienić ustawienia mojego konta?
    Kliknij menu rozwijane pod swoim imieniem i nazwiskiem w lewym górnym rogu aplikacji internetowej lub komputerowej i wybierz. W tym miejscu możesz zmienić całe swoje konto i ogólne preferencje.
  • Jak zmienić ustawienia powiadomień?
    Element umożliwia dostosowanie powiadomień na dwóch poziomach: w całej aplikacji i na pokój. Możesz skonfigurować domyślny sposób powiadamiania o danych wydarzeniach w sekcji „Powiadomienia” w „Ustawieniach” (dostępnej z menu rozwijanego pod Twoim imieniem i nazwiskiem w lewym górnym rogu aplikacji internetowej lub komputerowej).
    Możesz skonfigurować słowa kluczowe, domyślne ustawienia powiadomień dla grup, pokoje rozmów – jeden do jednego, zaproszenia i połączenia. Powiadomienia mogą być:
    -wyłączone: nie będziesz otrzymywać powiadomień, gdy nastąpi wybrane wydarzenie.
    -włączone: otrzymasz komunikat wyskakujący, gdy nastąpi wybrane wydarzenie, ale bez dźwięku.
    -„głośno”: otrzymasz wizualne podświetlenie (czerwona plakietka i/lub podświetlenie tekstu), dźwięk i/lub wibracje (w zależności od urządzenia), gdy nastąpi wybrane zdarzenie.
    Następnie w celu dokładniejszego dostrojenia, możesz łatwo skonfigurować ustawienia powiadamiania o pokojach w menu kontekstowym, które pojawia się po […] kliknięciu ikony, która pojawia się po najechaniu kursorem myszy na nazwę pokoju na liście pokoi. Jest to bardzo przydatne, gdy chcesz tymczasowo wyciszyć pokój lub upewnić się, że niczego nie brakuje w danej dyskusji. Możesz wybrać następujące opcje:
    -ignoruj: nie otrzymasz powiadomienia, nawet jeśli pojawi się Twoje imię i nazwisko lub słowo kluczowe.
    -tylko wzmianki: będziesz powiadamiany tylko o elementach, które mają być „hałaśliwe”, tj. Twoja nazwa i słowa kluczowe.
    -wszystkie wiadomości: otrzymasz (ciche) powiadomienie o każdej wiadomości w pokoju; Twoje „hałaśliwe” wydarzenia (np. wymienienie Twojego imienia) będą nadal głośne (czerwona plakietka i dźwięk).
    -wszystkie wiadomości (hałaśliwe): każda wiadomość będzie wydawać dźwięki poza powiadomieniem wizualnym. Twoje hałaśliwe wydarzenia będą nadal wyróżniane czerwoną plakietką.
  • Jak skonfigurować powiadomienia e-mail?
    Możesz ustawić element, aby wysyłał Ci e-maile, gdy przegapisz jakąś aktywność (nowe wiadomości, nowe zaproszenia…). Możesz to zrobić w sekcji „Powiadomienia” w ustawieniach i włączyć przełącznik oznaczony jako „Włącz powiadomienia e-mail”.
  • Jak mogę zmienić swoją nazwę wyświetlaną?
    Nazwę wyświetlaną możesz zmienić w sekcji „Ogólne” w ustawieniach (dostępnej z menu rozwijanego pod Twoim imieniem i nazwiskiem w lewym górnym rogu aplikacji).
  • Jak zresetować hasło?
    Jeśli zapomniałeś hasła, nie martw się! Wejdź na app.element.io i kliknij link „Ustaw nowe hasło”. Następnie wprowadź swój adres e-mail, który jest zarejestrowany na Twoim koncie Element i wybierz nowe hasło. Otrzymasz wtedy wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie prośby o zresetowanie hasła. Kliknij łącze w wiadomości e-mail, aby zakończyć proces i odzyskać dostęp do konta. Pamiętaj, że jeśli nie ustawisz adresu e-mail, nie będziemy mogli zresetować hasła. Powinniśmy podkreślić, że ustawienie adresu e-mail jest przydatne nie tylko do powiadamiania Cię, ale także do tego rodzaju procesów bezpieczeństwa i ułatwia kontaktom znalezienie Cię.
  • Dlaczego miałbym powiązać adres e-mail z moim kontem? Czy mogę to zrobić a posteriori (po fakcie)?
    Zdecydowanie zalecamy ustawienie adresu e-mail, aby móc odzyskać konto w przypadku utraty hasła. Jest to również bardzo przydatne dla osób, które mogą Cię znaleźć, i łatwiejsze do zapamiętania niż (kolejny) identyfikator. Jeśli nie zrobiłeś tego podczas rejestracji, nie martw się: możesz dodać dowolną liczbę adresów e-mail w dowolnym momencie w sekcji Ogólne w ustawieniach (dostępnej z menu rozwijanego pod Twoim imieniem i nazwiskiem w lewym górnym rogu rogu aplikacji ). Jeśli zapomniałeś hasła i nie zarejestrowałeś u nas adresu e-mail, z przykrością stwierdzam, że nie ma możliwości uzyskania dostępu do Twojego konta.
Pokoje (Rooms):
  • Jak mogę zmienić ustawienia dla określonego czatu lub pokoju?
    Możesz zmienić ustawienia dowolnego czatu indywidualnego lub pokoju grupowego, klikając ikonę koła zębatego obok nazwy pokoju.
  • Czy mogę ograniczyć dostęp do pokoju określonej grupie osób?
    Możesz ograniczyć dostęp do pokoju do osób, które zostały imiennie zaproszone, wybierając opcję „Tylko zaproszone osoby” w ustawieniach pokoju. Osoby znające link do pokoju nie będą mogły uzyskać do niego dostępu, jeśli zaproszenie nie zostało wyraźnie wysłane na ich adres e-mail lub identyfikator.
  • Czy mogę ograniczyć dostęp do pokoju do osób, które wiedzą o jego istnieniu?
    Możesz ograniczyć dostęp do pokoju do osób, którym udostępniłeś łącze do pokoju, wybierając opcję „każdy, kto zna link do pokoju” w ustawieniach pokoju. Wybranie tej opcji nie spowoduje, że pokój będzie publicznie widoczny dla reszty społeczności.
  • Czy mogę ustawić publicznie wykrywalny pokój?
    Możesz umieścić swój pokój w katalogu serwera, zaznaczając opcję „wyświetl ten pokój w katalogu „. Zaznaczając to pole, każdy wyszukujący na serwerze będzie mógł go zobaczyć. Jednak będą mogli dołączyć tylko wtedy, gdy nie ograniczysz dostępu do niego tylko zaproszonym osobom.
  • Czy każdy będzie mógł dołączyć do mojego pokoju, jeśli umieszczę go w katalogu?
    Jeśli Twój pokój jest wymieniony w katalogu, ludzie będą wiedzieć, że istnieje, ale będą mogli do niego dołączyć tylko wtedy, gdy zezwolisz na dostęp do niego każdemu, kto zna link.
  • Jeśli udostępnię pokój każdemu, czy nowi członkowie będą mogli czytać historię?
    To zależy od tego, jak skonfigurowałeś widoczność historii dla pokoju. Domyślnie każdy członek pokoju może przeczytać jego historię. Ale możesz zdecydować, że nowi członkowie zobaczą tylko historię, której są częścią, tj. członkowie będą mogli zobaczyć historię pokoju tylko od momentu, gdy zostali zaproszeni (lub dołączyli, obie opcje są dostępne).
    ‍Jednak ważne jest, aby pamiętać, że te ustawienia nie działają wstecz i obowiązują od momentu ich wybrania: jeśli masz dyskusję, w której historia jest widoczna dla każdego członka od początku, zmień ją, aby omówić ważną sprawę, aby ludzie zobaczyli tylko historię od momentu dołączenia, nowi członkowie będą mieli dostęp do całej historii przed zmianą opcji.
  • Dlaczego miałbym chcieć, aby historia była widoczna dla każdego?
    Udostępnianie historii każdemu oznacza, że ​​ludzie mogą zobaczyć, co się mówi w pokoju, zanim do niego dołączą. Tak więc zazwyczaj, jeśli przeglądasz katalog pokojów i widzisz pokój, który może być interesujący, będziesz miał możliwość „zajrzeć” do niego, mając wgląd w to, co zostało powiedziane, bez dołączania do niego. Daje to użytkownikom możliwość oceny pokoju przed dołączeniem. Jest to przydatna opcja w przypadku publicznie dostępnych pokojów, w których odbywają się publiczne dyskusje, lub dla osób, którym udostępniasz link do swojego pokoju, aby przed dołączeniem mieli pojęcie co się w nim dzieje.
  • Co to jest adres pokoju?
    Domyślnie pokój ma identyfikator, który jest ledwo czytelny dla człowieka. Ustawienie adresu pokoju umożliwia podanie prostego odniesienia, co ułatwia udostępnienie łącza do niego. Adresy są połączone z serwerem, na którym jesteś zarejestrowany (np. Matrix.Org, jeśli Twój identyfikator to @nazwa_użytkownika: matrix.Org). Pokój może mieć różne adresy na tym samym serwerze domowym i adresy na różnych serwerach domowych. Są po prostu przyjaznym dla użytkownika punktem wejścia, ale są wymagane w momencie, gdy chcesz udostępnić pokój w inny sposób, niż zapraszając użytkowników.
  • Jaki jest ulubiony pokój?
    Sekcja ulubionych pozwala przypinać i porządkować ważne pokoje, które będą wyświetlane u góry listy pokoi programu Element.
  • Co to jest pokój o niskim priorytecie?
    Sekcja o niskim priorytecie pozwala uporządkować listę pokojów przez przeniesienie mniej ważnych pokoi na dół.
  • Co to jest sekcja „historyczna”?
    Sekcja „historyczne” zawiera listę wszystkich pokoi, które opuściłeś i umożliwia dostęp do historii, którą tam masz. Nie zobaczysz nowej aktywności w tych pokojach, a jedynie to, co wydarzyło się przed Twoim wyjściem.
  • Czy jako administrator pokoju mogę decydować, co mogą robić członkowie?
    W sekcji ról i uprawnień w ustawieniach pokoju możesz skonfigurować poziom uprawnień wymagany do wykonywania różnych czynności w pokoju, np. wysyłaj wiadomości, blokuj lub wyrzucaj członków, redaguj wiadomości, aktualizuj ustawienia pokoju, zapraszaj nowych członków itp.
Szyfrowanie od końca do końca (end-to-end):
  • Co to jest szyfrowanie?
    Szyfrowanie oznacza zaszyfrowanie wiadomości w taki sposób, że tylko osoby znające tajny klucz mogą ją rozszyfrować. Używamy szyfrowania, aby Twoje wiadomości i pliki były prywatne.
  • Co to jest szyfrowanie od końca do końca?
    Pełne szyfrowanie oznacza, że ​​Twoje wiadomości i pliki są szyfrowane zanim opuszczą Twoje urządzenie i pozostają zaszyfrowane dopóki nie dotrą do urządzeń innych uczestników. Zaszyfrowane, od końca do końca, wiadomości mogą być odczytywane tylko przez uczestników rozmowy.
  • Kto może czytać moje wiadomości?
    Dzięki kompleksowemu szyfrowaniu Twoje wiadomości mogą być czytane tylko przez uczestników rozmowy i nikt inny. Oznacza to, że Twoje wiadomości nie mogą być czytane przez nikogo, ani przez żadną inną stronę trzecią. Oznacza to również, że jeśli zgubisz klucze, nie będziesz mógł czytać wiadomości.
  • Dlaczego nie mogę przeczytać wiadomości?
    Jeśli nie możesz odczytać wiadomości, oznacza to, że Twoje urządzenie nie ma odpowiedniego klucza. Jeśli Twoje urządzenie nie ma odpowiedniego klucza, istnieją trzy sposoby na zdobycie klucza:
    ‍-przywróć wszystkie klucze z kopii zapasowej kluczy
    -zażądaj określonego klucza z innego urządzenia za pośrednictwem udziału klucza
    -prześlij klucze z ręcznej kopii zapasowej (zaawansowane)
  • Co to jest kopia zapasowa klucza (Key Backup)?
    Gdy funkcja tworzenia kopii zapasowych kluczy jest włączona, urządzenie będzie przechowywać bezpieczną kopię swoich kluczy na naszym serwerze. Aby mieć pewność, że dostęp do tych kluczy będzie możliwy tylko dla Ciebie, są one zaszyfrowane na Twoim urządzeniu za pomocą klucza, który albo przechowujesz samodzielnie, albo zabezpieczasz hasłem i przesyłasz na nasz serwer. Ważne jest, aby zrozumieć, że w celu ochrony prywatności Twoje klucze nigdy nie będą na naszych systemów w postaci niezaszyfrowanej.
  • Czy tworzenie kopii zapasowych moich kluczy szyfrowania na serwerach jest bezpieczne?
    Tak. Twoje klucze są szyfrowane, zanim zostaną przesłane na nasze serwery, więc nigdy nie widzimy ich niezaszyfrowanych.
  • Jak skonfigurować kopię zapasową klucza?
    Przejdź do „Ustawienia użytkownika -> Bezpieczeństwo i prywatność” i kliknij „Rozpocznij korzystanie z kopii zapasowej klucza”.
  • Jak przywrócić z kopii zapasowej klucz?
    Przejdź do 'Ustawienia użytkownika -> Bezpieczeństwo i prywatność” i kliknij „Przywróć z kopii zapasowej”.
  • Jak zażądać klucza z innego urządzenia za pośrednictwem udostępniania klucza?
    Kiedy Element widzi wiadomość, której nie może odszyfrować, automatycznie pyta inne urządzenia, czy mają kopię niezbędnego klucza. Klucze będą automatycznie udostępniane zaufanym urządzeniom – jeśli urządzenie z kluczem nie zaufało urządzeniu żądającemu klucza, urządzenie z kluczem wyświetli monit z prośbą o ręczne potwierdzenie udostępnienia klucza.
  • Co to jest „urządzenie/device”?
    Ze względów historycznych, kiedy mówimy „urządzenie”, nie mamy na myśli Twojego telefonu ani laptopa – w rzeczywistości tworzysz nowe „urządzenie” za każdym razem, gdy logujesz się do Matrix (i niszczysz je ponownie po wylogowaniu).
  • Co to znaczy zweryfikować lub ufać urządzeniu w aplikacji Element?
    Element wykorzystuje zaufanie do reprezentowania dodatkowej warstwy bezpieczeństwa w aplikacji, poza uwierzytelnianiem nazwy użytkownika i hasła.
    Jeśli ktoś wysyła wiadomości, jako Alicja, wiemy, że ma dostęp do konta Alicji – albo zalogował się przy użyciu nazwy użytkownika i hasła Alicji, albo używa sesji zalogowania, być może na telefonie Alicji.
    ‍Zazwyczaj tym kimś będzie Alicja. Niestety w prawdziwym świecie hasła można odgadnąć, a telefony mogą zostać skradzione. Mechanizm zaufania programu Element ma na celu złagodzenie tego problemu.
    ‍W Element możesz zobaczyć każde urządzenie, które dołączyło do zaszyfrowanej rozmowy. Jeśli dołączy nowe i nieoczekiwane urządzenie, możesz skorzystać z weryfikacji urządzenia, aby sprawdzić, czy to naprawdę Alicja. A jeśli podejrzewasz, że zaufane urządzenie wpadło w niepowołane ręce, możesz cofnąć to zaufanie i odebrać mu dostęp do trwającej, zaszyfrowanej rozmowy. Weryfikacja każdego urządzenia jest niestety nadal czasochłonna – ciężko pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu.
  • Czy wszystkie moje wiadomości są zaszyfrowane?
    Nie, wiadomości są szyfrowane tylko w pokojach z włączonym szyfrowaniem. Możesz włączyć szyfrowanie, przechodząc do ustawień pokoju.
  • Dlaczego nie mogę wyszukiwać w zaszyfrowanych pokojach?
    Funkcja wyszukiwania przeszukuje bazę danych, aby znaleźć pasujące wiadomości. Gdy wiadomości są zaszyfrowane, nie możemy ich odczytać, aby sprawdzić, czy się zgadzają! Pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu, ale na razie wyszukiwanie w zaszyfrowanych pokojach nie jest możliwe.
  • Co oznacza czerwony lub zielony symbol na górze zaszyfrowanego pokoju?
    Jeśli zaszyfrowany pokój ma zielony symbol obok nazwy pokoju, oznacza to, że Twoje urządzenie ufa każdemu innemu urządzeniu w pokoju. To jest złoty standard.
    ‍Jeśli zamiast tego obok nazwy pomieszczenia znajduje się czerwony symbol, oznacza to, że co najmniej jedno urządzenie nie jest zaufane. Weryfikacja każdego urządzenia jest niestety nadal czasochłonna i ciężko pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu.

Element ©