Super Productvity – poradniki, instrukcje

Super Productivity to zaawansowana aplikacja listy rzeczy do zrobienia ze zintegrowanymi funkcjami Timeboxing i śledzenia czasu. Chociaż aplikacja nie rozwiąże magicznie wszystkich problemów z produktywnością, zarządzaniem czasem i prokrastynacją, połączenie planowania z wyprzedzeniem i szybkiego ponownego planowania w razie potrzeby, dzielenia zadań na mniejsze części i odrobiny ograniczenia czasowego może być zaskakująco potężną kombinacją.

Pierwsze kroki z Super Productvity

Autor programu Johannes Millan:

Poniższy artykuł przedstawi podstawowe funkcje aplikacji. Ponieważ najszybszym sposobem robienia rzeczy w Super Productvity jest użycie skrótów klawiaturowych, w tym samouczku skupię się na użyciu najważniejszych z nich.

Zaplanuj swoje zadania i podziel je

Dodawanie nowych zadań

Pierwszą rzeczą, którą chcesz zrobić podczas uruchamiania aplikacji, jest utworzenie zadania. Gdy nie ma żadnych zadań, aplikacja powinna powitać Cię polem wprowadzania, aby to zrobić. Jeśli już je utworzyłeś, możesz użyć przycisku „+” w prawym górnym rogu lub skrótu klawiaturowego Shift+A, aby to zrobić. Możesz zamknąć nakładkę dodawania zadania, naciskając Escape.

Pod wejściem, w którym wpisujesz tytuł zadania, możesz zobaczyć mały tekst informacyjny, który wprowadza krótką składnię . Za pomocą krótkiej składni możesz szybko dodawać i edytować szacowany i poświęcony czas na zadanie (a także projekt i przypisane do niego tagi).

Dodawanie oszacowań podczas tworzenia zadania

Zaleca się szacowanie czasu zadań (inaczej Timeboxing), ponieważ może to pomóc w zwiększeniu koncentracji, uniknięciu prokrastynacji i skróceniu czasu spędzonego na zadaniu. Aby utworzyć nowe zadanie ograniczone czasowo:

  1. Naciśnij Shift+A (wymaga zaznaczenia okna aplikacji)
  2. Wpisz „ Getting to now Super Productivity 30m
  3. Naciśnij Enter, aby utworzyć zadanie
  4. Naciśnij Escape, aby zamknąć nakładkę

Czas śledzenia

Aby rozpocząć śledzenie czasu, możesz nacisnąć „y” klawisz, gdy zadanie jest aktywne, lub kliknąć mały przycisk „play”, który pojawia się po najechaniu na niego kursorem. Aby zatrzymać, naciśnij „y” ponownie lub naciśnij przycisk „pauza” w prawym górnym rogu ekranu.

Porada dotycząca produktywności: nie zadręczaj się, że nie dotrzymasz przewidywanych czasów i zamiast tego przeplanuj ponownie!

Timeboxing ma być narzędziem, które ma ci pomóc, a nie ma na celu zapewnienie ci ustalonych terminów, którymi należy się stresować. Plany zawsze mogą nie pójść dokładnie tak, jak zamierzałeś i to jest w porządku! Jednak przekroczony szacunek czasu może dać dobrą wskazówkę, kiedy nadszedł czas, aby cofnąć się i świadomie dostosować swoje plany i być może zająć się problemem pod ręką z innej strony.

Wykonywanie zadań

Zadania można oznaczyć jako wykonane, naciskając „d” lub klikając przycisk znacznika wyboru, który pojawia się po najechaniu na niego kursorem. W przypadku aplikacji mobilnej przesuń zadanie w prawo.

Zadania redakcyjne

Gdy zadanie jest zaznaczone (oznaczone kolorową ramką wokół niego), możesz szybko przejść do innych zadań na liście za pomocą klawiszy strzałek. Naciśnięcie Enter pozwoli ci edytować tytuł zadania (a także tutaj ponownie użyć krótkiej składni). Naciśnij Enter ponownie, aby zapisać wprowadzone zmiany.

Priorytetyzuj zadania

Oprócz używania niestandardowych tagów (np. „#A #B #C #ważne”) najskuteczniejszym sposobem ustalania priorytetów zadań jest po prostu ich porządkowanie. Możesz to zrobić, przeciągając je za pomocą uchwytu przeciągania po lewej stronie tytułu zadania lub przesuwając je przez Ctrl+Shift+ArrowUpCtrl+Shift+ArrowDown przesuwając w górę iw dół.

Podziel zadania, dodając podzadania

Gdy masz do czynienia z dużym i/lub złożonym zadaniem, zwykle bardzo pomaga podzielenie go na mniejsze, łatwiejsze do opanowania części. Pomoże Ci to uniknąć stresu i prokrastynacji. Najszybszym sposobem dodania zadania podrzędnego jest naciśnięcie przycisku „a„, gdy zadanie jest aktywne. Alternatywnie możesz użyć menu kontekstowego zadania, które można otworzyć, klikając zadanie prawym przyciskiem myszy (lub przytrzymując je w systemie macOS).

Wskazówka: użyj pól wyboru markdown, jeśli potrzebujesz innego poziomu podzadań

Aby uniknąć nigdy nieukończonych gigantycznych mega zadań – co może być frustrujące – podzadania są ograniczone do jednego poziomu. Jeśli naprawdę potrzebujesz innego poziomu, możesz użyć przeceny w panelu notatek zadań, aby napisać kolejną listę kontrolną. W tym celu wybierz zadanie za pomocą klawiatury i naciśnij ArrowRight klawisz, co otworzy dodatkowy panel z prawej strony. Elementy w tym panelu można wybierać za pomocą klawiszy strzałek ( ArrowUp/ArrowDown w celu przeniesienia i ArrowRight/Enter w celu wybrania elementu). W sekcji „Opis/Description” znajdziesz mały panel, w którym możesz wprowadzić tekst Markdown , aby uzyskać dodatkowe informacje kontekstowe. Korzystając z następującej składni, otrzymasz listę kontrolną:

I wygeneruj następujący wynik:

Wskazówka: unikaj mega zadań

Pomocne może być również unikanie długotrwałych zadań z setkami podzadań. Zamiast tego lepiej byłoby utworzyć nowe zadanie i po prostu przypisać im numer, na przykład „Moje długie zadanie 2”, a następnie przeciągnąć do niego pozostałe podzadania. Takie podejście może również ułatwić skupienie się na bieżącym problemie i wyrzucenie z głowy nieistotnych rzeczy.

Podsumowanie – najważniejsze skróty:
-Shift+A: Otwórz pasek zadań dodawania
-Enter: Edytuj aktualnie aktywny tytuł zadania
-Arrow keys: Poruszaj się po liście zadań
-D: Zaznacz aktualnie skoncentrowane zadanie jako wykonane
-A: Dodaj podzadanie do aktualnie skoncentrowanego zadania
-Y: Przełącz czas śledzenia na aktualnie skoncentrowane zadanie
-S: Otwórz okno dialogowe harmonogramu dla aktualnie skoncentrowanego zadania
-Backspace: Usuń aktualnie aktywne zadanie
-ArrowRight: Otwórz dodatkowy panel informacyjny dla aktualnie wybranego zadania
-Ctrl+Shift+ArrowUp: Przenieś aktualnie aktywne zadanie w górę na liście
-Ctrl+Shift+ArrowDown: Przenieś aktualnie zaznaczone zadanie w dół listy
Możesz edytować te i wszystkie inne skróty na stronie ustawień.

Przeniesienie wykonanych zadań do archiwum (i zakończenie dnia)

Na dole listy zadań znajduje się przycisk oznaczony „Dzień zakończenia”. Kliknięcie go przeniesie Cię do innej strony, która daje przegląd tego, co zrobiłeś tego dnia. Ignorujemy to na razie i przewijamy do dołu strony, gdzie znajduje się kolejny przycisk oznaczony „Zapisz i idź do domu / Save and go home”. Kliknięcie go spowoduje przeniesienie wszystkich (nie podrzędnych) zadań do archiwum zadań.

Porada dotycząca produktywności: dlaczego refleksja i wyciszenie to dobry pomysł

W większości literatury na temat produktywności klepanie się po plecach, wyciszenie i chwila refleksji po pracowitym dniu jest uważana za dobrą praktykę, ponieważ pomaga między innymi nabrać dystansu między sobą a pracą, co z kolei pozwala być bardziej wypoczętym i produktywnym następnego dnia.

Co jeszcze tu jest?

Są to najważniejsze podstawowe rzeczy, które powinny wystarczyć, aby uzyskać pewne korzyści z aplikacji. Istnieją również inne pomocne (i wszystkie opcjonalne) funkcje, które zalecałbym stopniowo odkrywać i eksperymentować z tym, co może ci się przydać.

Projekty, znaczniki i kodowanie kolorami

Do każdego zadania można przypisać wiele tagów, ale tylko jeden projekt. Każdy projekt i tag oferuje własną listę, którą można sortować, co może być pomocne, jeśli chcesz pracować tylko nad określonym tematem i mieć wszystko inne na uboczu.

Importuj zadania z firmowego oprogramowania do zarządzania projektami

Super Productivity pozwala bezpośrednio importować zadania z Jira, GitHub, GitLab i Open Project. Pozwala to zintegrować planowanie osobiste z planowaniem zespołu.

Uzyskaj przegląd w czasie za pomocą osi czasu

Widok osi czasu zapewnia szybki przegląd tego, jak planowanie może działać w czasie. Niezaplanowane zadania krążą wokół zaplanowanych zadań i możesz tam również wyświetlać dane ze swojego kalendarza.

Arkusze czasu i dzienniki pracy

Istnieje wiele sposobów, które pozwalają wyeksportować śledzony czas w różnych formatach, co może być przydatne w przypadku, gdy musisz gdzieś zgłosić swój czas pracy.

Pomocnicy produktywności

Przypomnienie o przerwie

Przypomina o regularnych przerwach. Można (de)aktywować na stronie ustawień.

Minutnik

Zintegrowany timer, jeśli potrzebujesz dodatkowego skupienia, można aktywować na stronie ustawień.

Pomocnik prokrastynacji

Kilka informacji o nagłych wypadkach na temat prokrastynacji i kilka narzędzi, które mogą w tym pomóc. Można do niego dotrzeć, klikając przycisk lampy błyskowej w prawym górnym rogu.

Proste liczniki

Dowolnie konfigurowalny stoper i liczniki pojedynczych kliknięć, do wykorzystania w dowolnym celu można skonfigurować na stronie ustawień.

Oceń swoje dni pracy

Zbieraj proste dane, aby lepiej zrozumieć, co się sprawdza, a co nie. Można wypełnić na stronie „Dzień zakończenia” i ocenić na stronach „Metryki”.